otrdiena, 2012. gada 2. oktobris

,,6 STIĶI" UN MANI NIĶI


“6 stiķi” ir unikāla filmu programma, kurā apkopotas sešas kino festivālam Lielais Kristaps 2012 nominētās īsfilmas, kas kompaktā, spilgtā un žanriski daudzvedīgā formā ļauj izbaudīt latviešu labāko jauno režisoru sniegumu. Skatītāji varēs redzēt Unas Rozenbaumas darbu „Logs” , Dāvja Kaņepes „Noklausīšanos”, Ilzes Kungas-Melgailes „Gaismas zīmes”, Paula Ķestera „Personību veikalu”, Elīnas Eihmanes filmu „Gūtenmorgens un trešā acs”, kā arī Lielo Kristapu ieguvušo Ivo Brieža un Māras Ķimeles "Filmu ". (no www.forumcinemas.lv) 



LOGS

Smuki iekš vintage noformēta filmiņa, kur kādā vecmodīgā mājā sanāk vecmodīgi tērpti ļaudis un uzvedas pa jaunai modei - ielej bez uzaicinājuma, nezinkāpēc pārkravā mantas svešos plauktos, lieto nezināmas izcelsmes medikamentus ar visiem zināmu iedarbību un beigu beigās sanāk ne visai smieklīga izjokošanās. Tāda ar mājienu uz spokošanos un saules aptumsumu, kurā iekož kā ābolā un iemet atvilknē.
Kas tā par mātesmeitu, kas iemet iekostu augli savā veļas kastē?!
Samāksloti dialogi. Bet smuki skati! Paldies filmas māksliniekiem!

NOKLAUSĪŠANĀS



Vislabākais stāsts. Bet noskaņā auksts. Kaut notiek Itālijā. Varbūt tāpēc, ka filmējis latvietis? :) Man liekas tāpēc, ka stāsts bija nevis par cilvēkiem, bet par parādību. Par to, ka ir tāda bandītbūšana, kur peļņai izmanto ielu muzikantus. Tā notiek, jā, redzēju dokumentālo filmu. Un? Ir tāds fakts, ko tagad darīt? Īsfilmai ar'  par to nav viedokļa.
Žēl, ka nav žēl tā muzikanta. Varbūt tāpēc, ka filmiņā ir daudz kolorītu tipāžu, kuri ir spilgtāki par galveno tēlu? Hm. Gribas, lai tad, kad sit kādam pa purnu, sirds saraujas un kunkst līdzi. Mazliet jau sarāvās, bet mazliet par maz.
Vai īsfilmā nepietiktu vietas pastāstīt, kāpēc puisis nokļuvis šādā situācijā, kad laikam taču nav izvēles, ja ļauj sevi šitā apstrādāt? Filmiņā gan nav saprotams, vai viņš vispār sāks strādāt šitajā biznesā. Un, kāpēc tie bandīti noklausīšanos rīko tādā smirdīgā ūķī? Neticas, ka viņiem nav nauda labākām telpām. Šitie ļauži nez vai grib tupēt aukstā un slapjā pagrabā.
Lai nu kādi jautājumi, šī filma vismaz ļauj tos uzdot bez ironizēšanas un ķēzīšanās.

GAISMAS ZĪMES
Silti ietīta izpriecāšanās par aktieriem E.Dombrovski un S.Zvīguli, kuriem tēli piestāv kā moderni krāšņas ziemas cepures. Pasaulē valda pelēcīgs vēsums, bet šie abi tik mīksti un mājīgi, ka gribas ieritināties starp viņiem gultā un aizmigt, klausoties Sandras smieklos...
Tas bija tik labi, ka negribas ironizēt par aizdomām, ka nevarēja uztaisīt vienkāršu stāstu par divu cilvēku vienam otra atrašanu, tas būtu pārāk prasti, tāpēc piemests klāt luksofors kā simbols un braukāšana miglainās ielās. Mjā, sapņu ainu braukalēšana gan bija asprātīga.
Nesaprotami, kāpēc vīrišķis sākumā tā lauzās? Zvīgule zvīguļo ar šarmu, bet Egons tēlo nepieejamo. Kas viņam - jāgaida, kad luksoforā iedegsies zaļā gaisma?




PERSONĪBU VEIKALS

Cik gadu ir režisoram, kurš pieliek fonā tekstu ar moralizējošiem un garlaicīgiem paskaidrojumiem?! Tāds amerikānisks piegājiens, kad rāda bildi un paskaidro, ka rāda bildi, kurā ir saskatāms tas un šitas. Boring!
Bet filmiņa varētu būt labs pieteikums pilnmetrāžai ar tādu ,,zinātniski" spocīgu tēmu - nomainīt personību un izmēģināt dzīvi no jauna.
Tagad sanākusi zolīdi uzņemta īsfilma četrdesmitgadniecēm par laulības krīzi, ar sieviešu romānos populāro cerību - tev IR iespēja kļūt brīvai! Tik no kā un vai vajag, tie ir daudz interesantāki jautājumi, uz kuriem žurnāliņā ,,Cosmo" atbildes neatrast.

GŪTENMORGENS UN TREŠĀ ACS

Man atvērās trešā acs un es sapratu - Māra Bērziņa ,,Gūtenmorgena" stāstus ir labi palasīties, papriecāties par stilu un asprātīgajām atsaucēm un jokiem, bet tas ir pārāk literārs materiāls filmai.
Protams, smieklīgi skatīties kā JRT aktieri iztaisās un pārtaisās. Nu, i'kas? Keišs ir smieklīgs tikpat smieklīgā Znotiņa pudel'sbrālis un Krūmiņš ir smieklīgs .. Visādi ir smieklīgs! :)
Nesenās pirmizrādes ,,Tumšās alejas" sakarā tika atkārtoti piesaukts salīdzinājums, ka Jaunā Rīgas teātra aktieri esot kā Steinway klavieres. V.Nastavševam esot izdevies uz tām nospēlēt fantastisku skaņdarbu. Šeitan smalkie instrumenti tiek pabakstīti ar vienu pirkstu, tāpēc nekas vairāk par jautru plinkstiņpolku nav sanācis.

FILMA


FILMA tikai iegūtu, ja pirmo pusstundu noīsinātu nost. Bet gara acīm redzu, ka režisoriem ir pilns mežs paskaidrojumu ,kāpēc viss ir tā un ne citādi. Tāpēc jāskatās vien ir, kā džeki vazājas pa mežu un pļavu, pļāpādami par to, ka viņi tikai vazājas pa mežu un pļavu. Jo filma ir par džekiem, kas jandelē pa mežu un pļavu un taisa filmu par džekiem, kuri jandelē pa mežu un pļavu. Labi, ka džeki tādi smuki. Un talantīgi. Un filmas FILMA pēdējā trešdaļā kaut kas tā kā sāka notikt!
Varbūt man vienkārši nepatīk filmas, kur bla bla bla, smuki kadri, bla bla bla un tad  bezjēgā līķis, lai parādītu, ka viss ir bezjēgā? 
Bilde gan bija baigi laba! Operators būs mācējis likt lietā filmu un uzņemt riktīgi smuku filmu, kamēr filmā trīs džeki nekādi nevar uzņemt sakarīgu filmu. 

Bet vispār - ir jēga redzēt ,,6 stiķus"! Jo nebij' ne reizi kaunā jānodur acis. Latviešu kino ir iespēja uzņemt FILMAS! 


1 komentārs:

  1. Nu ta kopējais secinājums tāds, ka bilde pārsvarā ir smuka, bet saturs atpaliek?

    AtbildētDzēst